Zwolnieni z Teorii

  • Zwolnieni z Teorii

10.05.2021

Zakończył się  cykl warsztatów  w ramach projektu społecznego "Zwolnieni z teorii " - Energetyki - czy warto? 

 Zwolnieni z Teorii to największa Olimpiada, która inspiruje młodzież do rozwijania samodzielności w działaniu, innowacyjnego myślenia i kreatywności.  

Motywuje uczniów do działania społecznego i samodzielnego budowania własnej przedsiębiorczości, poprzez realizację zaplanowanego projektu. To kompetencje przyszłości, które pozwolą młodym ludziom nie tylko poradzić sobie na rynku pracy, ale też założyć własną firmę. 

 W ramach naszego projektu "Energetyki - czy warto ?" wzięło udział 51 uczniów. Na każdym spotkania odbył sie krótki wykład, część praktyczna i podsumowanie. Po krótkim wykładzie na temat składu, działania i skutków ubocznych napojów energetycznych, jego uczestnicy przystąpili do wykonania smacznych i zdrowych zamienników energetyków. 

 

Smoothe przygotowane z świeżych  owoców i warzyw, na bazie wody i mleka z dodatkiem cynamonu, miodu, orzechów włoskich, gorzkiej czekolady. 

Samodzielnie wykonane smoothe, możemy zabrać w butelce na wodę lub w bidonie, do pracy, szkoły, na przejażdżkę na rowerze czy wybierając się w dłuższą podróż a spadki energii i koncentracji niwelować zdrowym zastrzykiem energii. 

 Po warsztatach uczniowie wypełnili ankietę w której odpowiadali na pytania: co dały im te warsztaty?, czy były prowadzone w ciekawy sposób?, czy nadal będą pić napoje energetyczne czy raczej wybiorą zdrowe odpowiedniki?  

Wyniki jednoznacznie wskazują na to że świadomość czym są napoje energetyczne wśród uczestników znacznie wzrosła, a na pytanie czy nadal będą spożywać napoje energetyczne  odpowiedzieli: nie 51,8%, tak ale w mniejszych ilościach 39,3 % i tak, w tych samych ilościach jak spożywali wcześniej i 8,9 %. 

 

 uczennice: Paulina Mazur, Weronika Waleczek, Paulina Przybyła 

 

AP 

 

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

7.05.2021

Wyniki ankiety po warsztatach "Energetyki-czy warto?"

Tak odpowiadaliście  przed rozpoczęciem projektu:

 

a tak po jego zakończeniu:

 

Dziękujemy Wam za Wasz udział w warsztatach. Dzięki Wam mogłyśmy zrealizować ten projekt, podzielić sie z Wami naszą wiedzą i przekuć ją w praktykę.

Paulina Mazur, Weronika Waleczek, Paulina Przybyło

AP

 

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

07.05.2021

Zakończyliśmy cykl warsztatów w ramach projektu społecznego Zwolnieni z teorii "Energetyki - czy warto?

Mamy krótki filmik z jego przebiegu:

ENERGETYKI - CZY WARTO ?

AP

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

30.04.2021

 

Zakończyliśmy cykl warsztatów w ramach projektu społecznego Zwolnieni z teorii "Energetyki - czy warto?

W warsztatach wzięli udział uczniowie z klas: 3KA, 3GA, 2TŻG, 1KSC - razem 51 osób.

W ramach każdego spotkania odbył sie krótki wykład, część praktyczna i podsumowanie.

Zdrowe zamienniki energetyków: koktajle i smoothie były przygotowywane wg poniżej zamieszczonych receptur.

Po warsztatach uczniowie wypełnili ankietę w której odpowiadali na pytania : co dały im te warsztaty?, czy były prowadzone w ciekawy sposób?, czy nadal będą pić napoje energetyczne czy raczej wybiorą zdrowe odpowiedniki? W najbliższym czasie zapoznamy Was z jej wynikami.

 GALERIA

Paulina Mazur, Weronika Waleczek, Paulina Przybyła.

 

AP

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

26.04.2021

Za nami pierwszy cykl warsztatów  "Napoje energetyczne - czy warto?  

Po krótkim wykładzie na temat składu, działania i skutków ubocznych napojów energetycznych, jego uczestnicy przystąpili do wykonania smacznych i zdrowych zamienników energetyków.

Smoothe przygotowane z świeżych  owoców i warzyw, na bazie wody i mleka z dodatkiem cynamonu, miodu, orzechów włoskich, gorzkiej czekolady.

Zobaczcie sami jakie koktajle zostały wyczarowane.

 GALERIA

Samodzielnie wykonane smoothe, możemy zabrać w butelce na wodę lub w bidonie, do pracy, szkoły, na przejażdżkę na rowerze czy wybierając się w dłuższą podróż a spadki energii i koncentracji niwelować zdrowym zastrzykiem energii.

Paulina Mazur, Weronika Waleczek, Paulina Przybyła

 

AP

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

21.04.2021

Mimo ograniczeń związanych z szalejącym korona wirusem w Zespole Szkół Ekonomiczno-Gastronomicznych w Cieszynie realizowany jest projekt społeczny "Zwolnieni z teorii". Zwolnieni z Teorii to największa Olimpiada, w której do tej pory ponad 80 tys. uczniów z całej Polski, zrealizowało już ponad 2,8 tys. projektów społecznych, które pozytywnie wpłynęły na życie ok. 15 milionów Polaków.

Podczas Olimpiady, uczniowie organizują własne projekty społeczne ucząc się samodzielności,  innowacyjności i kreatywności. Realizując  projekt odpowiadają na problemy czy sytuację danej społeczności. czerpią inspiruję do działania społecznego i samodzielnego budowania własnej przedsiębiorczości. Każdy finalista zdobywa certyfikat ceniony przez pracodawców na całym świecie. Najlepsze projekty co roku odbierają nagrody z rąk przedstawicieli najwyższych władz państwowych - premiera lub ministrów. Olimpiada objęta jest patronatem honorowy Ministerstwa Rozwoju. 

 Tematem realizowanego projektu jest:

 "Energetyki - czy warto"

Dlaczego taki?

Na pytania odpowiadają trzy uczennice,  które uczą się zawodu  w kierunku  technik żywienia i usług gastronomicznych: Paulina Mazur, Paulina Przybyła, Weronika Waleczek. Wszystkie trzy interesują się tematyką zdrowego stylu życia i zasadami prawidłowymi odżywiania.

 Do baczniejszego przypatrzenia się temu tematowi zainspirowała nas wiedza, którą mamy na ten temat i widok koleżanek  i kolegów  na korytarzach, kiedy widzimy ich z puszkami tego napoju w rękach. Chcemy im przedstawić obiektywny obraz tego wyrobu, tak aby każdy z nich wiedział z czym ma do czynienia, za co płaci kupując tego typu napoje i jaki mają one wpływ na jego organizm.

Ponadto realizacja projektu społecznego jest dobrym sposobem na zyskanie doświadczenia i umiejętności społecznych, które są bardzo ważne dla pracodawców. Za rok kończymy szkołę i chcemy wykorzystać zdobyte umiejętności w podjęciu dobrej pracy.

Czy napoje energetyczne są faktycznie niebezpieczne?

 Naszym zdaniem i na podstawie wyników wielu badań - TAK. Badania dowodzą, że około połowę konsumentów stanowią dzieci i młodzi ludzie do 25 roku życia. Sięgają po te orzeźwiające napoje, aby dodać sobie energii, poprawić wydolność fizyczną i umysłową, zapominają o fakcie, że takie działanie energetyków okupione jest niekorzystnymi skutkami dla organizmu. 

Za pobudzające działanie napojów energetycznych odpowiedzialne są bowiem psychoaktywne składniki znajdujące się w ich składzie, takie jak: kofeina, tauryna czy wyciąg z guarany. Niektóre z nich zawierają także efedrynę, to związek silnie stymulujący, ale mogący powodować szereg skutków ubocznych w postaci drżenia rąk, wzmożonego wydzielania śliny, przyspieszonego bicia serca, a także uzależnienia.

Ponadto, przeciętna puszka napoju energetycznego (250 ml) zawiera ok. 6-7 łyżeczek cukru.

Spożywanie nawet małych ilości napojów energetyzujących ma dla organizmu człowieka niekorzystne skutki. Takie z nich jak kłopoty ze snem czy koncentracją, podrażnienie śluzówki przewodu pokarmowego, problemy żołądkowe. 

W wielu krajach w związku ze spożyciem energetyków zaobserwowano wystąpienie stanów lękowych, halucynacji, a nawet drgawek czy depresji.

 

AP

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

06.04.2021

 

Jak Zwolnieni z Teorii wpisują się

w podstawowe kierunki realizacji polityki oświatowej?

Ministerstwo   Edukacji  Narodowej   ogłosiło   podstawowe   kierunki  realizacji   polityki oświatowej   państwa   na   rok   szkolny 2020/21,   a   wśród   nich   m.in.   znajduje   się rozwijanie   samodzielności,   innowacyjności   i   kreatywności   uczniów   jako   pierwszy punkt priorytetów edukacyjnych.

Jeszcze nigdy kierunki realizacji polityki oświatowej nie były tak bardzo zbieżne z realiami i oczekiwaniami rynku pracy, zarówno dzisiejszego, jak i tego w przyszłości. Pierwszy raz w historii Minister Edukacji Narodowej w pierwszym   punkcie   priorytetów   umieszcza   rozwijanie samodzielności, innowacyjności i kreatywności uczniów. I za to składają nam się ręce do oklasków, bo jako Zwolnieni z Teorii rozwijamy od dawna te trzy kluczowe kompetencje wśród młodzieży, która w ramach naszej olimpiady realizuje własne, prawdziwe projekty społeczne. Od lat rozwijamy kreatywność, innowacyjne myślenie i samodzielność w działaniu tysięcy uczniów w całej Polsce. Uczniowie realizują samodzielnie zaplanowane projekty, które odpowiadają na problemy czy sytuację danej społeczności. W ten oto sposób młodzież organizuje biegi charytatywne na rzecz   schronisk, kampanie dotyczące zdrowego odżywania czy akceptowania osób z łuszczycą i wiele innych.

Wiedza, którą sprawdza np. egzamin maturalny, ma marginalne znaczenie na rynku pracy. Pracodawcy zwracają uwagę przede wszystkim na doświadczenie i rozwinięte umiejętności społeczne. Dlatego cieszy nas fakt, że poza naszą inicjatywą, będą one w końcu także priorytetem w szkołach. 

Wpisanie tego kierunku jako priorytet, może umożliwić zmianę polskiej edukacji na lepsze. Trzeba jednak uczciwie przyznać, że droga do tego nie jest prosta, ponieważ poza tym pierwszym, ale bardzo ważnym krokiem, na ten moment szkoły nie zawsze mają dostęp do konkretnych narzędzi pozwalających na realizację tego celu. Dlatego to obecny rok szkolny daje możliwość, aby starać się takie narzędzia stwarzać, testować i próbować wdrażać do polskich placówek oświatowych.

W olimpiadzie Zwolnieni z Teorii udział wzięli już uczniowie z 20% liceów i techników w Polsce, a wspierali ich nauczyciele z co drugiej takiej szkole. Działanie w ramach tej inicjatywy jest całkowicie bezpłatne i wymaga jedynie pokazania młodzieży takiej możliwości do działania – cała wiedza i wskazówki dotyczące praktycznego działania znajdują się na platformie cyfrowej.

Obecnie tysiące dyrektorów szkół zastanawia się, jakie działania podjąć, aby móc zrealizować nowe priorytety MEN. Rozwiązaniem może być zaangażowanie się w działanie Fundacji Zwolnieni z Teorii, która z wykorzystaniem narzędzi cyfrowych inspiruje młodzież do działania społecznego i samodzielnego budowania własnej przedsiębiorczości: “W mojej ocenie projekt wpisuje się w realizację priorytetowego kierunku polityki oświatowej państwa oraz w zadania stojące przed systemem oświaty, opisane w ustawie Prawo Oświatowe. Patrząc na projekty i zaangażowanie młodzieży w ich realizację to nawet przerasta ambitne ramy priorytetowych kierunków na rok 2020/2021”, powiedział Rafał Lew-Starowicz z Departamentów Podręczników, Programów i Innowacji w MEN.

 Tekst przytoczony ze strony: https://zwolnienizteorii.pl/app/wiedza/artykul/1345

AP

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

3.03.2021

Udostępniamy Wam plakat i prezentację, to nasze narzędzia, które pozwolą nam na bardziej rzetelnie i ciekawe przedstawienie tematyki naszego społecznego projektu realizowanego w ramach "Zwolnionych z teorii"

 

PREZENTACJA

Paulina Mazur, Paulina Przybyła, Weronika Waleczek

AP

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

17.02.2021

PODZIĘKOWANIA DLA WAS

Dziękujemy naszym koleżankom i kolegom, którzy wzięli udział w listopadzie, w ankiecie

"Napoje energetyczne - czy warto?", było ich 400.

Wyniki Waszych odpowiedzi zostały uwzględnione w prezentacji, która będzie przedstawiona na warsztatach planowanych na marzec i kwiecień .

Na nich nauczycie się przygotowywać koktajle, które mają na organizm takie samo pobudzające działanie jak Energetyki, ale są znacznie zdrowsze.

Warsztaty odbędą się z zachowaniem reżimu sanitarnego. O ich terminie Was poinformujemy.

 

Paulina Mazur, Paulina Przybyła, Weronika Waleczek

AP

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

 15.02.2021

Mimo ograniczeń związanych z szalejącym korona wirusem w naszej szkole jest realizowany projekt "Zwolnieni z teorii",  jego temat:

 "Energetyki - czy warto"

Dlaczego taki?

Do baczniejszego przypatrzenia się temu tematowi zainspirowała nas wiedza, którą mamy na ten temat i widok Was na korytarzach, kiedy widzimy Was

z puszkami tego napoju w rękach. Chcemy Wam przedstawić obiektywny obraz tego wyrobu, tak aby każdy z Was wiedział z czym ma do czynienia, za co płaci kupując tego typu napoje i jaki mają one wpływ na jego organizm.

 

 

OPIS PROJEKTU

Nasz projekt przedstawia problematykę dotyczącą picia energetyków. Niestety są one ogólnodostępne, co oznacza, że może je kupić nawet nastolatek. Wyglądają nieszkodliwe, ale tak naprawdę mają ogromny wpływ na nasz organizm. Po wypiciu napoju energetyzującego przez nastolatka często występują objawy towarzyszące zawałowi a także przyczyniają się do wzrostu agresji czy też uzależnienia. W Polsce jest ponad 50 rodzajów napojów energetycznych. Nazywa się je też psychodrinkami bądź napojami energetyzującymi. Wiele ludzi, którzy sięgają po te napoje nie zdają sobie sprawy, jaki mają wpływ na nasz organizm oraz zdrowie. W naszym projekcie chcemy pogłębić Waszą wiedzę na ich temat. Przedstawimy Wam czym są? jaki mają skład? jak wpływają na organizm oraz przedstawimy zdrowsze zamienniki tego produktu. Mamy nadzieję, że dzięki naszemu projekcie ograniczycie picie energetyków, a nawet zrezygnujecie z dalszego picia ich.

Fanpage na facebooku : https://www.facebook.com/Teamprojekt

 

Paulina Mazur, Paulina Przybyła, Weronika Waleczek - 3GA

 

AP

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

18.01.2021

NASZA SZKOŁA TEŻ JEST W TYM PROJEKCIE

Prezentacja    "Zwolnieni z teorii"

AP

Copyrights 2020 By ZSEG Created By StronyDlafirm.eu