Projekt INTERREG V-A Republika Czeska - Polska

Projekt INTERREG V-A Republika Czeska - Polska

Projekt INTERREG V-A Republika Czeska - Polska

Projekt INTERREG V-A Republika Czeska - Polska: Innowacje w zakresie kształcenia i szkolenia zawodowego dla rynku pracy"

W okresie od 1.01.2019r. do 31.12.2021r. Zespół Szkół Ekonomiczno-Gastronomicznych wraz z AHOL - Střední škola gastronomie, turismu a lázeňství z Ostravy realizuje projekt pt.: „Innowacje w zakresie kształcenia i szkolenia zawodowego dla rynku pracy” o numerze CZ.11.3.119/0.0/0.0/17_027/0001669. Środki na realizację zadań objętych projektem pozyskano z programu INTERREG V-A Republika Czeska - Polska. Podejmowane działania  koncentrują się na innowacjach, zwiększając atrakcyjność
i efektywność kształcenia i szkolenia zawodowego poprzez wzbogacenie programów nauczania obu partnerskich szkół zawodowych, szczególnie na kierunkach gastronomii i turystyki. W oparciu o analizę potrzeb edukacyjnych i wymagań rynku pracy w ramach projektu tworzone są wspólne innowacyjne programy angażujące do aktywnej współpracy uczniów obu szkół, poszerzające kompetencje zawodowe o umiejętności z zakresu Sommeliera,  Enogastronomii,  Baristy,  Teatendera,  Beertendera, które będą wdrażane w pilotażowych programach i poprawią przygotowanie absolwentów do wymagań transgranicznego rynku pracy. Ciekawym propozycjom szkoleniowym towarzyszą zakupy specjalistycznego sprzętu gastronomicznego.

==============

Edukacyjne wymiany młodzieży

Odbyły się już pierwsze edukacyjne wymiany młodzieży, w trakcie których uczestnicy korzystali z gościnności Hotelu Gołębiewski, a warsztaty prowadziła firma RM Gastro Polska Sp. z o.o.

Od 21 do 25 października 2019 r. grupa 12 osób wraz z opiekunami gościła w Ostrawie. W ramach wizyty odbywały się spotkania w szkole naszego partnera AHOL- Střední škola gastronomie, turismu a lázeňství, zwiedzanie miasta, zakładu produkcji tortów miodowych Marlenka, Browaru Radegast. Odbywały się liczne warsztaty kucharskie, kelnerskie, „Flair”.
Udział w projekcie nie tylko zintegrował grupę polsko-czeską, ale dał możliwość poznania obcego języka, kultury i tradycji kraju, a przede wszystkim wzbogacił o wiedzę na rynku pracy.

==============

Kurs języka czeskiego

Od października  2019r. w naszej szkole odbywa się kurs z języka czeskiego w ramach projektu. Wzajemne przenikanie się kultur i systemów ekonomicznych na polsko-czeskim pograniczu wymaga przygotowania absolwentów dostosowanych do lokalnego rynku pracy, umiejących porozumieć się w obu językach. Docelowo przeszkolone zostaną trzy grupy na poziomie podstawowym obejmującym po 60 godzin zajęć językowych. Zajęcia prowadzi Pani Bohdana Najderova.

==============

KURSY - POLSKA: 

BARMAŃSKI (3 -5 lutego 2021r.),

BARISTA ( 10 - 11 lutego 2021r.),

FLAIR (17 - 19 lutego 2021r.),

CARVING ( 3 marca 2021r.),

SOMMELIER - zobaczcie sami...

==============

 

październik 2021

 

Kurs barmański freestyle

termin

18 - 22.10.2021

Kurs Sommelier

termin

25-27.10.2021 i 2 i 3.11.2021

  1. Justyna Stokłosa
  2. Przemysław Szkutek
  3. Roksana Zubała
  4. Anna Strządała
  5. Klaudia Legierska
  1. Szymon Świńczyk
  2. Nikola Kuczera
  3. Mateusz Sadlok
  4. Magdalena Czakon
  5. Małgorzata Malinowska

==============

Projekt INTERREG V-A Republika Czeska - Polska: Innowacje w zakresie kształcenia i szkolenia zawodowego dla rynku pracy" trwa.

W jego ramach realizowany jest kurs: Barman - free style. Jest on prowadzony przez wielokrotnych międzynarodowych  mistrzów barmaństwa Vaclava Abrahama i Martina Vogeltanza. Biorą w nim udział uczniowie klasy 3TŻG  - Justyna Stokłosa, Przemysław Szkutek, Roksana Zubała, Anna Strządała i Klaudia Legierska. Zobaczcie czego się nauczyli w ciągu 2 ostatnich dni.

 

Partnerem projektu po stronie czeskiej jest  szkoła średnia z Ostrawy,  AHOL - Střední škola gastronomie, turismu a lázeňství.

==============

Kolejny dzień kursu w Ostravě. Za nami 3 dni trwania kursu. Mamy poobijane palce, połamane paznokcie i siniaki na dłoniach, goleniach i w paru innych miejscach. Nie poddajemy się i uczymy się dalej. 

==============

 

Nasi czescy koledzy - Matyaš, Adam, Adam, Patrik, Vašek, Lukáš, Tereza, Alex, Somona, Kája, Mirek, Tomaš

==============

Pięciodniowy kurs zakończony. Po zaliczonym egzaminie teoretycznym i praktycznym odebraliśmy certyfikaty, które są potwierdzeniem że uzyskaliśmy nowe umiejętności barmańskie, że możemy już pracować za barem i doskonalić się w tym zawodzie. Wielu z nas chce dalej rozwijać się, brać udział w konkursach barmańskich i wspinać sie na kolejne szczeble kariery w tym zawodzie.

Dziękujemy prowadzącym kurs - Vaclavovi Abrahamovi i Martinovi Vogeltanzovi za mnóstwo praktycznych wskazówek, profesjonalne prowadzenie kursu i propozycję pomocy w dalszym zdobywaniu kolejnych stopni wtajemniczenia barmańskiego.

==============

Kurs sommelierski

Projekt INTERREG V-A Republika Czeska - Polska: Innowacje w zakresie kształcenia i szkolenia zawodowego dla rynku pracy" trwa.

Po kursie barmańskim przyszła kolej na kurs sommelierski.

Nikola, Magda, Gosia, Szymon i Mateusz z 3TŻP poznają tajniki tego zawodu. Jak wiadomo wino, elegancja, zabawa i śpiew towarzyszą nam od wieków.

Odkąd sięgamy pamięcią ludzie zawsze kochali, kochają i kochać będą ten trunek, który wpisany jest w kulturę większości narodów na świecie.

Zdobywając wiedzę z tego zakresu nasza Super Piątka staje się członkiem elitarnej grupy ludzi, znawców. którzy mogą ją wykorzystać w różnych sytuacjach prywatnych i służbowych.

Warto orientować się w kwestiach związanych z: doborem wina do potraw, sposobem podawania, wyborem lepszych i gorszych roczników. Uczniowie zdobędą podstawy wiedzy na temat produkcji win i najważniejszych regionów winiarskich. Kurs przygotuje ich też do samodzielnego pełnienia funkcji sommeliera – osoby, która w restauracji odpowiedzialna jest nie tylko za serwowanie win, ale także za ich odpowiedni dobór do menu.

Po ukończeniu kursu i zdaniu egzaminu końcowego uczniowie otrzymają certyfikaty.

 Ramowy program kursu:

  1. Jak powstaje wino i co wpływa na jego smak.
  2. Charakterystyka szczepów (białe i czerwone).
  3. Degustacja win – warsztaty.
  4. Charakterystyka podstawowych regionów winiarskich (geografia, klasyfikacja, typologia).
  5. Jak czytać etykietę wina?
  6. Wina musujące, słodkie i wzmacniane (charakterystyka i degustacja).
  7. Praca i obowiązki sommeliera.
  8. Podawanie i otwieranie wina (temp. podawania, profesjonalny serwis).
  9. Dobieranie win do potraw (i ich polecanie, metody up-seeligu).
  10. Wino, a sery.
  11. Tworzenie karty win do restauracji.
  12. Przechowywanie win.

==============

listopad 2021

Projekt INTERREG V-A Republika Czeska - Polska: Innowacje w zakresie kształcenia i szkolenia zawodowego dla rynku pracy" Tajniki sommelierstwa.

W dniu dzisiejszym poznawaliśmy zasady degustacji win. Aby w pełni doświadczyć i poczuć wspaniały smak, zapach i inne walory trunku, należy się do tej czynności przygotować. Tutaj nie ma miejsca na pospieszne opróżnienie butelki, pobieżny rzut oka na kolor wina czy byle jakie kieliszki –degustacja wina jest sztuką. Jak zrobić to poprawnie?

Dzielimy sie z Wami wiedzą, którą dziś zyskaliśmy w trakcie zajęć prowadzonych przez kipera z 20-letnim doświadczeniem w tym zawodzie.

 W procesie degustacji wina używamy trzech naszych zmysłów – wzroku, węchu i smaku. Każdy z nich jest nie mniej istotny od pozostałych, a więc żadnego nie można pominąć.

Badanie wzrokiem – dzięki niemu oceniamy wygląd trunku:

  • kolor –wina białe mogą być prawie całkiem przezroczyste z delikatnym odcieniem zieleni, poprzez całą paletę odcieni żółci, bursztynu, złota, miodu, aż po jasny brąz. Natomiast w czerwonych występują odcienie od jasnoczerwonego, poprzez malinowy, wiśniowy, krwistoczerwony, purpurowy, ceglasty, aż do prawie granatowego czy fioletowego;
  • przejrzystość – wino, poza nielicznymi wyjątkami, powinno być całkowicie klarowne. Mętne uznaje się za wadliwe lub zepsute;
  • połysk – czyli świetlistość. Pozwala ocenić kwasowość napoju – wino błyszczące zwykle jest bardziej kwasowe od matowego;
  • gęstość – inaczej określana jako lepkość. Należy zamieszać wino, wykonując koliste ruchy kieliszkiem, a następnie obserwować, w jaki sposób spływa ono po jego ściankach. To tak zwane „łzy”. Im lepsze wino, tym większe są jego łzy i wolniej one spływają. Wina stołowe tworzą małe, szybko spływające łzy. Poza tym wielkość łez świadczy o zawartości alkoholu, glicerolu i cukru.

Badanie zmysłem węchu - w pierwszej kolejności wąchamy wino tuż po nalaniu do kieliszka – to tak zwany „pierwszy nos”. Zapach należy wciągnąć energicznie i krótko. Ten pierwszy aromat to jednak tylko wstęp i prosta informacja o tym, jak będzie pachniał i smakował nasz trunek. Kolejno wąchamy wino po zamieszaniu go w kieliszku – wówczas ulatniają się jego aromat i bukiet. Im szlachetniejsze wino, tym więcej różnorodnych aromatów,  Jest ich ponad 800!

  • wino białe–nuty białych kwiatów (lipa, róża, werbena, piwonia), suszonych owoców (rodzynki, figi, morele), migdałów i orzechów laskowych, nuty miodowe (kakao, karmel, lukrecja), cytrusowe (grejpfrut, cytryna, skórka pomarańczowa) i innych owoców (gruszka, banan, jabłko, zielone jabłko, owoce tropikalne, brzoskwinia);
  • wino czerwone–nuty leśne (ściółka, grzyby, kora drzewna, wilgotna ziemia), jagodowe (czerwone i czarne jagody), owoce (wiśnie, agrest, truskawki, winogrona), owoce kandyzowane (śliwki, skórka pomarańczowa, konfitury), przyprawy (pieprz, cynamon, tymianek, kardamon);

Badanie zmysłem smaku  - należy to robić z rozmysłem i uwagą. Bierzemy do ust pierwszy łyk wina – nieduży, wystarczy kilka mililitrów. Dokładnie rozprowadzamy płyn po wszystkich kubkach smakowych i trzymamy wino w ustach przez kilkanaście sekund. W ten sposób poznajemy nie tylko jego smak, ale i konsystencję, a także zapach. Taka analiza pozwala określić cechy trunku takie jak:

  • kwasowość,
  • strukturę, czyli ilość tanin,
  • świeżość,
  • krągłość,
  • harmonię.

Wydaje się, ze jest to skomplikowane, ale tylko początkowo. Im częściej będziemy degustować tym łatwiej przyjdzie nam rozpoznawanie istotnych cech trunku.

 

==============

Ukończenie kursu sommelierskiego.

Dzisiaj był ostatni dzień kursu odbywającego sie w ramach projektu INTERREG V-A Republika Czeska - Polska. Uczyliśmy się dobierać wina do poszczególnych potraw oraz każdy z nas wykonał dekantację czerwonego wina.

Zapewne jesteście ciekawi co to jest dekantacja? Już Wam mówimy - to oddzielanie wina od osadu. Dekantacja polega na przelaniu wina z butelki do dekantera, tj. szklanego naczynia specjalnie do tego przeznaczonego. Proces ten wykonuje sie również z kilku innych powodów:

  • Dla złagodzenia smaku

Wina młode, zawierające duże ilości taniny, dekantuje się po to, żeby usunąć niezbyt przyjemną cierpkość, szorstkość i gorzki smak.

  • Dla wydobycia lepszego smaku i aromatu

Podczas dekantacji dopuszcza się do wina duże ilości tlenu, co sprawia, że dochodzi do jego napowietrzenia, a to z kolei podnosi oraz wydobywa z trunku aromat i walory smakowe.

  • Dla wyeliminowania niepożądanych zapachów

Niektóre szczepy win tuż po otwarciu butelki nie zachwycają swym zapachem. Dekantacja sprawi, że wszelkie niepożądane aromaty przeobrażą się w bardziej przyjemny aromat.

By przeprowadzić dekantację, należy zaopatrzyć się w karafkę dekantacyjną. Co to jest dekanter? To szklane naczynie o specyficznym kształcie i wyglądzie, przypominające kolbę z płaskim dnem i długą oraz smukłą szyjką, które rozszerza się oraz delikatnie spłaszcza u wylotu. Zwykle dolna część dekantera jest bardzo szeroka, dzięki czemu wino znajduje się na dużej powierzchni i lepiej się napowietrza.

 

Warunkiem ukończenia kursu i otrzymania certyfikatu było zaliczenie testu (40 pytań) - udało się!!!.

Gosia, Nikola, Magda, Szymon i Mateusz z 3TŻP

==============

W dniu 23 listopada odbyły się warsztaty dla uczniów szkoły czeskiej i polskiej. Pokaz i warsztaty zostały przeprowadzone przez Krzysztofa Gawlika – znakomitego, doświadczonego kucharza RM GASTRO, który uzyskał tytuł Executive Chef na New York University of Technology.

Podczas warsztatów uczniowie zaznajomili się między innymi z rozbiorem drobiu na elementy kulinarne, trybowaniem kurczaka. Poznali różne rodzaje obróbki drobiu przy zastosowaniu nowoczesnych technik kulinarnych. Uczniowie, pod okiem mistrza, przygotowali nowatorskie dania drobiowe, które następnie degustowali.

Plan warsztatów:

  • Rozbiór tuszki drobiowej,
  • Podział elementów od względem kulinarnym,
  • Demi Glace drobiowy,
  • Przygotowanie potraw z kurczaka,
  • Pieczone udka / ziemniaki / demi glace,
  • Skrzydełka po amerykańsku / seler naciowy / sos Blue chesse,
  • Curry z fileta drobiowego / ryż,
  • Kąski z kurczaka / boczek.

==============

13 grudnia 2021 roku młodzież naszej szkoły w ramach projektu  INTERREG V-A Republika Czeska - Polska „Innowacje w zakresie kształcenia i szkolenia zawodowego dla rynku pracy” zwiedziła Browar Zamkowy w Cieszynie. Browar ma charakter „żywego muzeum piwowarstwa”. Na dziedzińcu zakładu przedstawiono nam historię jego powstania , następnie przeszliśmy do kolejnych pomieszczeń gdzie zobaczyliśmy jak powstaje piwo sporządzane tradycyjnymi technikami, metodami według oryginalnych receptur przekazywanych z pokolenia na pokolenie. Większość pomieszczeń browaru (m.in. warzelnia, piwnice) znajdują się w miejscach gdzie pierwotnie je wybudowano. Młodzież zapoznała się z procesem warzenia piwa, sposobem przebiegu fermentacji i leżakowania piwa. Na koniec wycieczki przeszliśmy do izby muzealnej gdzie odbyła się degustacja kilku lokalnych, rzemieślniczych piw. W Browarze odwiedziliśmy praktycznie każdy jego zakątek. Osoby, które czują niedosyt zawsze mogą tam wrócić w formie wirtualnego zwiedzania dostępnego na stronie https://v.activ-net.pl/browarcieszyn/.

 

Projekt INTERREG V-A Republika Czeska - Polska

WARSZTATY CIASTECZKA TRANSGRANICZNIE POLSKA-CZECHY

W ramach realizacji projektu postanowiliśmy się podzielić naszymi  tradycjami i zachęcić naszych patnerów do pieczenia świątecznych ciasteczek.

==============

ZAKOŃCZENIE PROJEKTU „Innowacje w zakresie kształcenia i szkolenia zawodowego dla rynku pracy” o numerze CZ.11.3.119/0.0/0.0/17_027/0001669. Środki na realizację zadań objętych projektem pozyskano z programu INTERREG V-A Republika Czeska - Polska.

 Zakończenie odbyło się na zasadzie telemostu transgranicznego Polska-Czechy, dzięki któremu mogliśmy powspominać wspólnie przeżyte chwile. Pomimo, że projekt już za nami pozostały nam nabyte umiejętności. Materiały, do których zawsze możemy zajrzeć na platformie projektu. Sprzęty zakupione w ramach projektu, na których możemy doskonalić swoje umiejętności, a  przede wszystkim przyjaźnie i więzi z naszymi zaolziańskimy partnerami, które przecież są bezcenne.